Modele żaglowców

Dzięki pomocy kapitana Krzysztofa Baranowskiego, Telewizja Polska podjęła decyzję o sfinansowaniu budowy nowego szkolnego żaglowca. Projekt barkentyny POGORIA wykonał polski konstruktor, a jednocześnie kapitan jachtowy, zdobywca przylądka Horn, inżynier Zugmunt Choreń. Niedługo potem zaprojektował swój drugi jacht- DAR MŁODZIEŻY. POGORIA miała się trzymać ostro do wiatru i rozwijać dużą prędkość. Cel udało się osiągnąć. POGORIA zapoczątkowała serię niemal bliźniaczych żaglowców. W 1982 roku zwodowano statek szkolny polskiej marynarki wojennej ISKRA, a dwa lata później bułgarską jednostkę szkolną KALIAKRA - obydwa z ożaglowaniem typu barkentyna. W 1985 roku powstał statek badawczy Polskiej Akademii Nauk OCEANIA, z podobnym kadłubem lecz z eksperymentalnym ożaglowaniem parawanowym. Przez kilka lat POGORIA realizowała opracowany w Polsce program Szkoła pod Żaglami, przeznaczony dla uczniów szkół średnich, polegający na łączeniu normalnych lekcji z nauczaniem sztuki żeglarskiej. Trasa tego długiego rejsu prowadziła z Morza Śródziemnego przez Kanał Sueski na Morze Czerwone, następnie do Bombaju i Kolombo, potem przez Ocean Indujski na Seszele, a stamtąd do Kapsztadu i dalej, wzdłuż zachodniego wybrzeża Afryki.
Szczegóły strony www.statkihistoryczne.pl:
Podlinkuj stronę www.statkihistoryczne.pl:
Odwiedziny robotów:
7
28